پرش لینک ها

UX چیست؟ مفهوم طراحی تجربه کاربری از نظر 9 بزرگ این حوزه UX

شاید تا به ‌حال عبارت طراحی رابط کاربری و طراحی تجربه کاربری را شنیده باشید، در حقیقت طراحی رابط کاربری همان معادل فارسی عبارت User Interface Design یا به ‌اختصار UI است؛ و طراحی تجربه کاربری معادل فارسی عبارت User Experience Design یا به ‌اختصار UX است، بنابراین ساده‌ترین پاسخ سؤال UX چیست می‌تواند این باشد: تجربه مشتری!!! (این تعریف فوق‌العاده کوتاه و ساده بود!)

تجربه کاربری UX چیست؟

UX و یا همان تجربه کاربری، تعریف رایج پذیرفته شده‌ای ندارد، زیرا ابعاد زیادی داشته و بسیار گسترده است. در پاسخی دیگر به UX چیست، باید بگوییم که مجموعه‌ای از رشته‌های مختلف اعم از طراحی تعامل، معماری اطلاعات، طراحی بصری، قابلیت استفاده و تعامل انسان و کامپیوتر را UX می‌نامند.

خبر خوب این است که UX اینجاست تا بماند. سازمان‌ها شروع به درک این نکته کرده‌اند که برداشت مشتری از برندها چقدر مهم است و آنها می‌دانند که طراحی یک تجربه عالی، بهترین راه ایجاد اعتماد و وفاداری است. علاوه بر این، با ادامه رشد استانداردهای UX خوب، کاربران به تجربه‌های بهتر عادت می‌کنند.

طراحی تجربه کاربری (UX) چیست؟

و این بدان معنی است که عملکرد UX در حال گسترش است. در ابتدا، UX عمدتا بر روی تجربه‌های دیجیتالی متمرکز بود اما به سرعت در دنیای فیزیکی نیز گسترش یافت و محبوب شد. شاید شما هم اصطلاح “تجربه مشتری” را زیاد شنیده باشید و این لایه دیگری است که باید در نظر بگیرید.

آینده برای UX بسیار روشن به نظر می‌رسد. تقریبا تمامی شرکت‌ها اهمیت تجربه کاربری را درک کرده‌اند. کاربران انتظار دارند تجربه‌های بهتری داشته باشند و به برندهایی که تجارتشان را به آنها ارائه می‌دهند، پاداش می‌دهند.

اگر محصولی در زندگی شما نوعی ارزش ارائه نمی‌دهد، به احتمال زیاد برای مدت طولانی از آن استفاده نخواهید کرد. آیا این محصول در وقت یا هزینه شما صرفه جویی می‌کند؟ آیا به شما در دستیابی به اهداف شخصی یا شغلی کمک می‌کند؟ معیار هر چه که باشد، در هنگام استفاده از محصولات، باید مقداری ارزش به شما اضافه کند.

از آنجا که مبحث UX محبوبیت بیشتری پیدا کرده است، اگر در UX کاملاً تازه وارد هستید، لازم است که ابتدا مفهوم آن را به طور دقیق، درک کنید.

ما اینجاییم که تنها به همین تعریف بسنده نکرده و می‌خواهیم تصویر واضح‌تری از معنای واقعی UX چیست در ذهن‌ها ایجاد کنیم. پس با ادامه مقاله مفهوم تجربه کاربری با آکادمی وبکیما همراه باشید.

پیچیدگی و درک طراحی تجربه کاربری

طراحی تجربه کاربری همان‌طور که از اسمش پیداست، در مورد طراحی ایده آل تجربه جهت استفاده از خدمت یا محصول است. بدین ترتیب می‌تواند شامل همه انواع خدمات و محصولات باشد، به عنوان مثال به طراحی سایت، طراحی قالب وردپرس یا طراحی یک نمایشگاه و یا موزه فکر کنید.

اما کاربرد اصلی طراحی تجربه کاربری برای وب‌سایت‌ها، اپلیکیشن‌های تحت وب و سایر اپلیکیشن‌های نرم‌افزاری مورد استفاده کاربران می‌باشد. از نیمه‌های دوم قرن بیستم تکنولوژی و عملکرد اپلیکیشن‌ها و وب‌سایت‌ها گسترده‌تر، و پیچیده‌تر شده است.

وب‌سایت‌های اولیه دارای صفحات ایستا بودند که اطلاعات لازم را برای افراد کنجکاو فراهم می‌کردند اما در دهه‌های بعد آنچه به عنوان ثروت آنلاین توانستیم به‌دست آوریم، سایتی تعاملی و احساس غنی‌تر برای کاربران است.

شما می‌توانید همه ویژگی‌ها و عملکردهایی را که دوست دارید که سایت یا اپلیکیشن داشته باشد را به آن اضافه کنید اما موفقیت پروژه شما تنها به یک عامل مرتبط است: کاربران درباره آن چه احساسی دارند؟

“انسانها همیشه عاطفی هستند و به آثار هنری در جهان واکنش نشان می دهند.”

آلن کویپر، رئیس شرکت کوپر

سوالاتی که ما به عنوان طراحی تجربه کاربردی لازم است بر آن‌ها تمرکز کنیم، به صورت زیر هستند:

  • آیا سایت یا اپلیکیشن برای کاربران ارزشی ایجاد می‌کند؟
  • آیا کاربر، سایت یا اپلیکیشن را به‌راحتی پیدا می‌کند و می‌تواند در آن حرکت کند؟
  • آیا کاربران هنگام استفاده از آن واقعاً لذت می‌برند؟

اگر یک طراح تجربه کاربری به همه سؤالات بالا جواب “بله” دهد، می‌تواند بگوید کاربر کارش را به خوبی انجام می‌دهد.

طراحی تجربه کاربری چیست؟

به‌طورکلی، تجربه کاربر به سادگی این است که افراد هنگام استفاده از یک محصول یا خدمات چه احساسی دارند. در بیشتر موارد، این محصول و یا خدمات یک وب‌سایت با یک برنامه کاربردی برای دریافت اطلاعات خواهد بود. هر نمونه تعامل انسانی با یک تجربه کاربری مرتبط است. اما، به طور کلی، افراد شاغل در حوزه UX علاقه‌مند به ایجاد ارتباط بین کاربران (انسان‌ها) و رایانه‌ها و محصولات مبتنی بر رایانه مانند وب‌سایت‌ها، برنامه‌ها و سیستم‌ها هستند.

طراح تجربه کاربری چه کسی است؟

طراح تجربه کاربری کسی است که بررسی و تحلیل می‌کند که کاربران درباره محصولاتی که او ارائه می‌دهد، چه احساسی دارند. سپس طراح تجربه کاربری این دانش را به توسعه‌دهندگان محصول انتقال می‌دهد تا مطمئن شود کاربر هنگام استفاده از محصول بهترین تجربه ممکن را خواهد داشت.

طراحان تجربه کاربری تحقیق می‌کنند، یافته‌های خود را تحلیل کرده و آنها را به اعضای دیگر تیم توسعه انتقال می‌دهند، بر اجرای پروژه نظارت می‌کنند و مطمئن می‌شوند که یافته‌های آنها اجرا شده است. (برای مثال بررسی نتیجه تحقیقی که می‌گوید دکمه سبد خرید باید به رنگ سبز باشد و پیگیری اجرا شدن آن)

چرا تجربه کاربری مهم  است و از  آن  استفاده می شود؟

در گذشته طراحی محصولات ساده بود: طراحان آنچه را فکر که می‌کردند خوب است می‌ساختند و امیدوار بودند مشتریان آن را دوست داشته باشند. متأسفانه این روش دوم مشکل داشت: اول اینکه در گذشته رقابت کمتر بود چون توجه مردم به اینترنت و رقابت آنلاین ناچیز بود. دوم اینکه به کاربر محصول در این فرایند توجهی نمی‌شد.

موفقیت یا شکست توسعه پروژه بیش از آنکه به قضاوت تیم طراح وابسته باشد، به شانس بستگی داشت. تمرکز بر تجربه کاربری به طراح کمک می‌کند تا به کاربر تمرکز کند. این عامل زمانی که پروژه وارد بازار می‌شود، شانس موفقیت را افزایش می‌دهد چون دیگر قمار نیست که محصول را تنها به خاطر نام تجاری آن انتخاب کنند.

کجا می توان طراحی تجربه کاربری را پیدا کرد؟

امروز می توان طراحی تجربه کاربری را در همه جا پیدا کرد از جمله:

  • پروژه های پیچیده: در بسیاری از پروژه‌های پیچیده، طراحی تجربه کاربری ضروری‌تر است. اگر بسیاری از ویژگی‌ها به‌صورت نادرست اجرا شوند، این کار مانع می‌شود که کاربر سایر چیزها را دوست داشته باشد.
  • استار تاپ ها: ممکن است شما تیم اختصاصی تجربه کاربری را در استار تاپ پیدا نکنید اما همیشه یو ایکس بخشی از اهداف اصلی است. ایجاد پروژه‌های خلاقانه در استار تاپ‌ها نیازمند درک این است که کاربران در مورد آنچه که شرکت انجام می‌دهد چه احساسی دارند؟
  • پروژه با بودجه مناسب: تجربه کاربری تمایل دارد از پروژه‌های کم ارزش بگذرد اما هر تیم توسعه پروژه با یک بودجه مناسب گرایش دارد تا بخشی از بودجه را صرف منابع تجربه کاربری کند تا مطمئن شود بودجه سرمایه‌گذاری شده، بازگردانده می‌شود.
  • پروژه های بزرگ: پروژه‌های بزرگ‌تر، منابع بیشتری را به خود اختصاص می‌دهند، بنابراین تجربه کاربری برای بازگشت سرمایه نقش مهم‌تری را ایفا می‌کند.

روش اصلی برای انجام تجربه کاربری چیست؟

روش اصلی برای تضمین تجربه کاربری در بسیاری از پروژه‌ها تمرکز بر طراحی کاربر محور است. طراحی کاربر محور بر پایه طراحی نیازهای کاربران و رفتارهای موردنیاز در ذهن آنهاست (یعنی پروژه بعد از راه‌اندازی بر اساس رفتارهای کاربران جهت‌دهی می‌شود و توسعه پیدا می‌کند).

این مسئله برای ما طراحان تجربه کاربری مهم است تا به یاد داشته باشیم که طراحی کاربر محور وسیله‌ای برای دستیابی به تجربه کاربری خوب است و تنها ابزار یا وسیله‌ای که بتوانیم برای اطمینان از مطلوب بودن تجربه کاربری در پروژه آن استفاده کنیم.

مفهوم تجربه کاربری از زبان بزرگان

طبق مطالعاتی که از مجله آکسفورد با تعامل به رایانه صورت گرفته است، طراحی  UX را این‌گونه تعریف کرده‌اند:

هدف از طراحی UX در تجارت، بهبود رضایت و وفاداری مشتری از طریق سودمندی، سهولت در استفاده و لذت ارائه شده در تعامل با یک محصول می‌باشد. به عبارت دیگر، طراحی UX در واقع، فرآیند طراحی محصولات به صورت دیجیتال و یا فیزیکی مفید و آسان است که تعامل با آن‌ها، لذت‌بخش است. کاربرد UX برای بهبود تجربه کاربری در هنگام تعامل با محصول شماست.

اما متاسفانه این تعریف نیز یک تعریف جامع برای پاسخ به سوال UX چیست، نیست. ما برای درک بهتر این مفهوم از تعاریف 9 رهبر فکری استفاده می‌کنیم. هر یک از آن‌ها پاسخ سوال  تجربه کاربری چیست را به نحوی متفاوت داده است. این تعاریف عبارت است از:

استیو پرتیگال ، مدیر ارشد Portigal Consulting
  • طراحی UX یک فرآیند خلاقانه و تحلیلی است برای تعیین اینکه یک وب‌سایت، دستگاه و یا نرم‌افزار قرار است چه باشد!

استیو پرتیگال، مدیر ارشد Portigal Consulting، نویسنده Doorbells ، anger و Dead Battery و Interviewing Users در این خصوص این‌گونه بیان می‌کند که:

“اگر به یک وسیله تعاملی مانند یک وب‌سایت، دستگاه و یا نرم‌افزاری نگاه کنیم، طراحی تجربه کاربری برای آن وسیله، فرآیندی خلاقانه و تحلیلی برای تعیین اینکه چه اتفاق می‌افتد، است. در واقع پاسخ به تمامی سوالات از قبیل چه کاری برای مردم انجام می‌دهد؟، چگونه مردم از آن‌ها استفاده خواهند کرد؟ و … را خواهد داد.”

Steve Portigal

Paul Boag، مشاور UX شرکت Boagworks، نویسنده User Experience Revolution

Paul Boag، مشاور UX شرکت Boagworks، نویسنده User Experience Revolution
  • طراحی  UX بسیار فراتر از طراحی فقط برای یک صفحه نمایش است.

Paul Boag، مشاور UX شرکت Boagworks، نویسنده User Experience Revolution در این خصوص این‌گونه اظهار نظر کرده است:

“برای من طراحی UX چیزهای فراتر از طراحی فقط برای یک صفحه نمایش است. تصمیمات گرفته شده در سراسر سازمان از اتاق هیئت مدیره تا نحوه کدگذاری توسعه‌دهنده برای عملکرد، تجربه کاربر را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

به عنوان مثال Disney Magicband جدید را در نظر بگیرید. این رابط کاربری، گرافیکی ندارد و با این وجود تجربه‌ی شگفت‌انگیزی را با استفاده از سنسورها و خدمات مشتری به خوبی پیاده‌سازی می‌کند.”

Paul Boag

سخن پایانی

طراحی تجربه کاربری تماماً در مورد چیزی است که برای هدایت ساخت محصول استفاده می‌شود تا به شکل دادن احساس کاربران هنگام استفاده از محصولمان کمک کنیم. این‌یک روش عالی نیست، بلکه گاهی با وجود همه دانش طراحی، پروژه با شکست مواجه می‌شود. به‌هرحال استفاده مناسب از طراحی تجربه کاربری، شانس موفق بودن محصول از نظر کاربر را نسبت به پروژه‌هایی که از اصول تجربه کاربری استفاده نکرده‌اند، افزایش می‌دهد.

همانطور که می‌بینید UX و طراحی آن، تفاسیر مختلفی دارد، اما چیزی که در همه تعاریف مشترک است، نگه‌داشتن کاربران در مرکز همه کارها و فعالیت‌هاست. ما در این مطلب، سعی کردیم تمام نکات مربوط به طراحی تجربه کاربری و پاسخ سوال UX چیست و دیدگاه‌های مختلفی از سخن بزرگان را نیز بیان کنیم. امیدواریم به شما عزیزان در درک این موضوع، کمک کرده باشیم.

همچنین پیشنهاد می‌کنیم مقاله‌های تفاوت UI و UX چیست؟ُ و چگونه UI/UX کار شویم؟ را نیز مطالعه بفرمایید.

منبع: وبکیما

پیام بگذارید

مشاهده
بکشید